NOTIMP - NOTICIÁRIO DA IMPRENSA

Capa Notimp Acompanhe aqui o Noticiário relativo ao Comando da Aeronáutica veiculado nos principais órgãos de comunicação do Brasil e até do mundo. O NOTIMP apresenta matérias de interesse do Comando da Aeronáutica, extraídas diretamente dos principais jornais e revistas publicados no país.


PORTAL G1


Epcar 2022: provas da 1ª etapa do concurso de admissão serão realizadas no domingo em Barbacena

Os exames terão início às 9h. Veja mudanças no trânsito e outras orientações.

G1 Zona Da Mata | Publicada em 02/07/2021 11:11

As provas da 1ª etapa do concurso para ingresso em 2022 na Escola Preparatório de Cadetes do Ar (EPCAR) serão realizadas no próximo domingo (4), em Barbacena.

As provas serão realizadas na sede da EPCAR e no Instituto Federal (IF), localizados no Bairro São José.

E, de acordo com o major que preside a comissão organizadora do exame, em Barbacena, Fernando Otávio Duarte, é importante que os inscritos cheguem com antecedência aos locais de prova.

"Aos candidatos, reiteramos que se mantenham atentos a todas as condições previstas no edital do processo seletivo e que, para evitar atrasos no horário da chegada ao local da prova, se familiarize antecipadamente com o trajeto a ser percorrido", explicou.

Aos familiares que conduzirão os candidatos, pede-se que não permaneçam nas portarias de entrada, para que não ocorram aglomerações.

O que levar X o que não levar

Os participantes devem levar documento de identidade e canetas esferográficas de tinta cor azul ou preta e de corpo transparente;

É proibido o uso de lápis, lapiseira, borracha, régua.

Os candidatos não podem fazer as provas com brincos, piercings, boné e nem relógio.

Os aparelhos de telefone celular deverão ser desligados e guardados em local indicado pela comissão fiscalizadora.

É obrigatório o uso de máscara de proteção como forma de garantir o respeito às medidas sanitárias de proteção à Covid-19.

O uso de bebedouros coletivos não será permitido, devendo o candidato, em caso de necessidade, levar sua própria bebida em garrafas individuais e transparentes.

Trânsito

Entre as 7h30 e 9h30, a orientação é que os motoristas evitem as vias que dão acesso às entradas principais dos locais de realização da prova, uma vez que o fluxo estará intenso devido a chegada de candidatos para a realização da prova.

Na Rua Monsenhor José Augusto, que dá acesso ao IF, o trânsito estará interditado no sentido centro-bairro no horário mencionado e, na Rua Santos Dumont, nas proximidades da Epcar, o estacionamento de veículos estará proibido.

Provas

  • Dia: 4 de julho de 2021
  • Horário: 9h
  • Locais: EPCAR e Instituto Federal (antiga Escola Agrícola)

Em caso de dúvidas, os canais de atendimento são o endereço eletrônico epcar.processoseletivo@gmail.com e através dos números (32) 3339-4050 ou 3339-4051.

PORTAL AEROIN


Força Aérea lança hoje programa semanal de notícias; confira a 1ª edição


Murilo Basseto | Publicada em 02/07/2021 12:41

Foi lançada, nesta sexta-feira, 2 de julho, a primeira edição do programa “FAB em Destaque”, revista eletrônica que apresenta as principais notícias da semana da Força Aérea Brasileira.

Nesta edição de estreia, o programa traz os principais assuntos que ocorreram entre os dias 25 de junho e 1º de julho.

O programa aborda a reativação do IV COMAR; as formaturas de novos soldados de diversas Organizações Militares; a homenagem ao Dia da Aviação de Busca e Salvamento; a seleção para Oficiais Temporários; o 1º Congresso de Segurança de Voo da FAB; além da inauguração da Estação Radar em Ponta Porã (MS).

Você pode acompanhar esta primeira edição do “FAB em Destaque” no player a seguir, ou então diretamente no canal da Força Aérea Brasileira no YouTube, onde o conteúdo será disponibilizado semanalmente.

Embraer KC-390 é modificado para levar comitiva do Presidente Bolsonaro

A primeira missão presidencial feita pelo Embraer KC-390 teve um nível de conforto extra (e inédito) na Força Aérea Brasileira.

Carlos Martins | Publicada em 02/07/2021 22:55

O voo de Brasília para Ponta Porã, no Mato Grosso do Sul, ganhou destaque após o Presidente Jair Bolsonaro passar uma parte do tempo na cabine do avião, inclusive quando foi escoltado por caças F-5EM Tiger II.

Muito se falou sobre a visita na cabine, sendo que algumas pessoas falaram que Bolsonaro estava no cockpit porque o conforto na parte traseira do KC-390 não é dos melhores, já que é uma aeronave cargueira, que conta com assentos feitos com uma espécie de rede para transportar paraquedistas e tropas.

No entanto, segundo o Comandante da Aeronáutica, Brigadeiro Carlos Baptista, o novo vetor de carga da FAB que é o maior avião já feito no Hemisfério Sul, é bastante modular e foi possível adaptá-lo à missão presidencial.

Segundo o Brigadeiro, os assentos do KC-390 são paletizados, podendo ser encaixados e presos com facilidade no piso da aeronave, que também leva containers e cargas paletizadas.

Os assentos se assemelham muito aos de classe Econômica Premium de algumas companhias áereas, sendo dispostos na configuração 2-2. Na foto é possível contar em torno de 52 assentos. Eis que se revela mais uma faceta do jato brasileiro.

PORTAL DEFESANET


Pós-graduação em instituições de ensino das Forças Armadas é tema de debate no Rio de Janeiro


Ministério Da Defesa | Publicada em 02/07/2021 07:40

Na quarta-feira (30), a Escola Superior de Guerra (ESG), no Rio de Janeiro (RJ), sediou debate sobre os programas de pós-graduação das Escolas de Altos Estudos das Forças Armadas e do Instituto Militar de Engenharia (IME).

Na ocasião, representantes da ESG, da Escola de Guerra Naval, da Escola de Comando e Estado-Maior do Exército, da Universidade da Força Aérea e do IME apresentaram panorama dos principais resultados, desafios e potencialidades das instituições.

Além dos representantes das instituições, participaram do debate autoridades dos Ministérios da Defesa (MD), da Educação (MEC), da Ciência, Tecnologia e Inovações (MCTI), da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) e do Conselho Nacional de Educação (CNE).

“A ESG, desde a sua criação, sempre teve essa tradição de reunir vários segmentos da sociedade para pensar o Brasil, propor pauta positiva e visão de futuro", destacou o Secretário de Pessoal, Ensino, Saúde e Desporto (SEPESD/MD), Tenente-Brigadeiro do Ar da reserva Jeferson Domingues de Freitas.

Na oportunidade, um dos pontos debatidos foi a importância do transbordamento das pesquisas na área de Defesa, em que aplicações podem ser feitas, por exemplo, na segurança energética, alimentar e hídrica; no monitoramento de tempo e clima, de biomas; no gerenciamento de desastres naturais; na cartografia e no planejamento urbano; na navegação; nas telecomunicações; na biossegurança; e na biodefesa, entre outras.

A Finep, empresa pública vinculada ao MCTI e que financia diversos projetos das instituições militares, também apresentou a sua finalidade e as principais atividades. “O intuito é mostrar o tipo de projeto e instituição que nós apoiamos e como ela pode tornar o Estado brasileiro mais soberano na tecnologia, na ciência e na inovação, para que, assim, possamos superar os desafios do futuro”, ressaltou o Diretor Administrativo da Finep, André Godoy.

Também estiveram presentes o Diretor do Departamento de Ensino (DEPENS/MD), General de Divisão Paulo Roberto Viana Rabelo, o Subcomandante da ESG, General de Divisão Adilson Carlos Katibe, o comandante da Escola Superior de Guerra Campus Brasilia, Vice-Almirante Paulo Renato Rohwer Santos, o Diretor de Financiamento e Economia de Defesa (DEPFIN/MD), Major-Brigadeiro Marcos Aurélio Pereira Silva.

O debate na ESG encerra a visita institucional da comitiva da SEPESD/MD, que teve início no Departamento de Ciência e Tecnologia Aeroespacial (DCTA), em São José dos Campos (SP), na terça-feira (29).

Na oportunidade, as autoridades conferiram projetos desenvolvidos no Instituto Tecnológico da Aeronáutica (ITA), no Instituto de Aeronáutica e Espaço (IAE) e no Instituto de Estudos Avançados (IEAv).

PORTAL CAVOK


Veja a configuração interna da aeronave KC-390 como “Força Aérea Um”


Fernando Valduga | Publicada em 03/07/2021 02:04

Nesta semana a aeronave de transporte multimissão KC-390 realizou sua primeira missão como “Força Aérea Um”, levando a bordo o Presidente Bolsonaro. Veja, através do comandante da aeronáutica, como ficou a configuração interna da aeronave “FAB 01” durante esta importante missão.

O Presidente da República, Jair Bolsonaro, e sua comitiva foram levados com o KC-390 até Ponta Porã, no Mato Grosso do Sul, onde foi inaugurado um novo radar da Força Aérea Brasileira (FAB). Normalmente o voo é feito nas aeronave VIP A319CJ e E190 do GTE (Grupo de Transporte Especial). Mas o presidente decidiu ir com a mais recente aeronave da Embraer. O Comandante da Aeronáutica divulgou nas redes sociais as imagens a bordo do “Força Aérea Um” especial.

De acordo com a publicação do Comandante da Aeronáutica, Tenente-Brigadeiro do Ar Carlos Baptista Jr, a aeronave foi equipada pela primeira vez com “assentos paletizados”, que a FAB adquiriu para utilização nos KC-390, em voos longos ou de comitivas, como pode ser visto abaixo.

O KC-390, o maior avião fabricado pela Embraer tem como característica a sua capacidade multimissão. Além de transporte de carga, pode ser usado para reabastecimento em voo, participar de combate aéreo de incêndio, lançamento de paraquedistas e cargas e agora também demonstrou sua capacidade ao transportar uma comitiva presidencial.

A primeira aeronave entrou em serviço na FAB em setembro de 2019 e quatro atualmente operam com o Esquadrão Zeus.

O presidente Bolsonaro divulgou nas redes sociais um vídeo dele a bordo do KC-390, inclusive na cabine de comando no assento do copiloto, enquanto o KC-390 era escoltado por um caça F-5EM Tiger II da FAB.

OUTRAS MÍDIAS


SP`S AVIATION — Brazilian Air Force’s role in combatting COVID-19

`The Brazilian Air Force came forward to join hands with other agencies in support of the battle against a new type of invisible enemy by way of the COVID-19 Pandemic`

By Air Marshal B.k. Pandey (retd) | Publicada em 02/07/2021 05:00

The Brazilian Air Force which in Portuguese language is called Força Aérea Brasileira (FAB), was raised in the year 1941 as an independent entity when the air elements that were existing at that time as a part of the Army and the Navy of Brazil, were merged into a single military force. This new entity was initially christened as National Air Force and later renamed as FAB.

BRAZIL AS A NATION
Brazil, formally known as the Federative Republic of Brazil, is the fifth largest nation in the world and it is the largest among the countries in the South American Continent as well as in Latin America. The nation covers an area of nearly nine million square kilometres and has a population of over 211 million. It has a 7,400 km coastline along the Atlantic Ocean and has common border with every country in South America except for Chile and Ecuador. Brazil was added to the map of the world during the great European explorations in the late 15th century led by Portugal and Spain. Fortunately, today, unlike India, Brazil does not face the problems arising out of being surrounded by nations that are inimical or hostile. The armed forces of the nation thus do not face a perpetual challenge to national security from neighbouring countries as is the case with India.

BRAZILIAN AIR FORCE
Soon after its formation, the Brazilian Air Force was involved in the Second World War and made a significant contribution initially on the Italian front as part of the allied forces and later in other sectors. During the Cold War, Brazil was allied with the United States (US) and the North Atlantic Treaty Organisation (NATO). On its own, the Brazilian Air Force carried out operations against Maoist guerrilla groups in the region and later in the war in Falklands. However, operations by the Brazilian Air Force have been focused largely on logistic missions as part of Allied forces during the Italian campaign and on undertaking missions from the United Nations (UN).

AIRCRAFT WITH THE BRAZILIAN AIR FORCE
Over the years, backed by a well developed, highly dynamic and growing aerospace and defence industry of the nation, the Brazilian Air Force today, is equipped with a variety of platforms including a range of combat aircraft, transport platforms and helicopters. Some of the platforms currently in service with the Brazilian Air Force include a few acquired from foreign sources. The transport and helicopter fleets of the Brazilian Air Force that have been in focus for their role in the battle against the COVID-19 Pandemic, today consist of a mix of foreign and indigenously produced platforms. The fleet of transport aircraft acquired from foreign sources not for use by VIPs, but for military transport roles, include the fourengine Lockheed Martin C-130 Hercules tactical transport aircraft and the Cessna 208 light-weight turboprop aircraft, both from the US. The remaining aircraft in the utility transport fleet consist of platforms produced by Embraer, a major player in the aerospace industry of Brazil. These platforms include the newly developed Embraer C-390, a medium size, high wing, tactical transport aircraft powered by two jet engines as also a series of twin-engine utility transport aircraft namely the Embraer 100, 110, 120 and the latest Embraer 190. The rotary wing fleet that can be utilised for undertaking non-VIP transport support missions, include the Eurocopter 135 procured from France and the Sikorsky UH-60 procured from the US.

BATTLING THE COVID-19 PANDEMIC
The aim that the Brazilian Air Force has set for itself is to ensure the sovereignty of national airspace and to be prepared to defend the homeland against any threat in any form to national security. It was only an expected and an appropriate response by the Brazilian Air Force to come forward and join hands with other agencies in support of the battle against a new type of invisible enemy by way of the COVID-19 Pandemic that had become a serious threat to the well being of the nation itself. On its part, the nation too expected its armed forces including the air arm, to play a

During the COVID-19 Pandemic, in operations beyond the routine for two months, the Brazilian Air Force flew over 500 hours transporting 250 tonnes of cargo
c-105 AmAzonAs AircrAFt

BRAZILIAN AIR FORCE AND COVID-19
On March 20, 2020, the Brazilian Ministry of Defense activated the Joint operations center to coordinate and plan the role of the Armed Forces in combatting the covid-19 pandemic. ten Joint commands were also activated, covering the entire national territory in addition to the Aerospace command (comAe), which is permanently operational. the first mission of the brazilian Air Force (FAb) was even before, in February 2020, when two vc-2 aircraft was sent to rescue 34 brazilians in china, the epicenter of the pandemic, in support of operation return to the homeland. in January 2021, when was registered an increase in cases of covid-19 in the north region, mainly in manaus (Amazonas state), FAb worked with great effort of aircraft and personnel to support the local health system with transport of cylinders and oxygen tanks, as well as the removal of patients from manaus to several brazilian cities.

FAb also transported supplies, stretchers, electric generators, and field hospital infrastructure. Also in January 2021, the c-390 millennium and c-130 hercules aircraft were adapted to transport an equipment called iso container, which allows receiving approximately 6,000 m³ of liquid oxygen and accelerated the replacement in the capital of Amazonas. the brazilian Air Force is focused on this operation and working day to day to assist in all actions under its responsibility. As comAe is a permanently activated and centralized Joint command, its involvement is quick and assertive, thus facilitating support for brazilian society. therefore, the characteristics of the three Armed Forces, coordinated by ministry of defence, complement each other: navy, Army and Air Force act together to quickly reach the most distant locations with the necessary structure and maximizing resources.

interoperability between the branches, coordinated by the ministry of defence, is one of the main highlights of this operation, which reflects the maturity, commitment and professionalism of the brazilian Armed Forces. besides that, the military work integrated with hospitals, health professionals and many other technicians and institutions placed at the frontline in the fight against covid-19. in June of 2021, FAb reached more than 5,700 flight hours in compliance with several actions against the pandemic, resulting in the transport of more than 5,000 tonnes of cargo and more than 6,400 people - the majority being health professionals.

AIRCRAFT USED IN OPERATION COVID-19
• C-130Hercules; • H-60LBlackHawk; • C-95Bandeirante; • C-98Caravan; • C-105Amazonas; • C-97Brasília; • VC-99EMB-145; • VC-2EMB190and • C-390Millennium.

MAIN MISSIONS PERFORMEDN PERFORMED BY FAB IN OPERATION COVID-19:
Logistic Air Transport; Transport of patients and healthcare professionals; Repatriation flights; Actions to support the citizens, such as donation of supplies and prevention campaigns. 

— Information courtesy Brazilian Air Force Headquarters pivotal role in the government’s effort to contain the spread of the COVID-19 Pandemic.

The first task assigned by the Government to the Brazilian Air Force even before the outbreak of the COVID-19 Pandemic in the nation, was to participate in the planning and execution of the repatriation of the citizens of Brazil who were trapped in the Wuhan province of China due to the lockdown imposed by the Chinese government in an effort to control the spread of the Corona Virus. As operation of civil flights to China had been stopped, transport aircraft of the Brazilian Air Force was the only option available to the government of Brazil for evacuation of its stranded citizens.

PERSPECTIVE OF THE GOVERNMENT OF BRAZIL
On March 18, 2020, General Fernando Azevedo e Silva, the Minister of Defence of Brazil, formally declared that along with the Army and the Navy of Brazil, the nation’s Air Force too as well prepared to join hands in the effort to combat the COVID-19 Pandemic and was always ready to offer all its operational and logistic resources. In a briefing to the media, the Minister of Defence stated that as the nation was effectively in a state of war, the citizens of Brazil can count on the three services to be in support of the people through thick and thin. He said that all resources available with the Brazilian Aerospace Command, particularly in terms of logistics and transportation of supplies and personnel, are and would always be available for the citizens of Brazil. He went on to say that a Crisis Committee had been constituted at the Joint Operations Centre of the Ministry of Defence which will receive request for support and assistance that will be provided by the Brazilian Air Force even the remotest corner of the nation.

TASKS UNDERTAKEN BY THE BRAZILIAN AIR FORCE
The exercise to evacuate Brazilian citizens stranded in Wuhan commenced on February 04, 2020 with two Embraer 190 aircraft that were normally used for VVIP flights. These aircraft were suitably reequipped with the required medical stores and qualified personnel including biological warfare specialists who were deputed to be on board the aircraft for the task. A total of 34 citizens of Brazil who were stranded in Wuhan, were successfully evacuated in five days. On return to their homeland, the 34 returnees along with the personnel who were on board the aircraft including all the members of the crew, had to be quarantined for 15 days after which the returnees were flown to their respective destinations. This exercise that was carried out with a high degree of professionalism was named as Operation Return. Apart from the evacuation of personnel from Wuhan, the Brazilian Air Force flew a number of other missions for the repatriation of Brazilian citizens who were stranded in Peru and Venezuela due to the closure of land borders.

On May 4, 2020, the Logistics Support Operations Group of the Brazilian Air Force which specialises in logistics support for operations and exercises, undertook the task of preparing and distributing around 800 meals per day to selected recipients who were involved in the battle against the COVID-19 Pandemic. In January this year, when hospitals in the jungle state of Amazonas were confronted with a serious emergency when they ran out of vitally needed supply of oxygen in the face of a devastating new surge of COVID-19 patients, it was the Brazilian Air Force that came to their rescue. Transport aircraft of the Brazilian Air Force airlifted 9,300 kilograms of oxygen from São Paulo to Amazonas state capital Manaus in Northern Brazil for distribution to hospitals. This came as a much needed relief to COVID-19 infected patients who were in utter distress due to non availability of oxygen. Brazilian Air Force aircraft carried patients, doctors, medical staff and medical stores from and to various destinations as per requirements that arose from time to time. Such flights were particularly useful to and from destinations located in remote areas of the country. During the COVID-19 Pandemic, in operations beyond the routine for two months, the Brazilian Air Force flew over 500 hours transporting 250 tonnes of cargo using practically all military transport aircraft available with the service.